Жазаны өтеу тәртібін сақтау және мәжбүрлі еңбек бөлігінде сот үкімін орындау сотталған адамның міндеті болып табылады
ҚК 72-бабының ережелері бас бостандығын шектеуге сотталғандардың ШМБ құқығын көздейді.
Заңның осы нормасын іс жүзінде іске асыру қиындық тудыруда. ҚАК бас бостандығынан айыру түріндегі жазаны өтеу уақытында сотталған адамның тәртібін бағалау үшін өлшемшарттарды белгілейді: тәртіп дәрежесі, көтермелеу, өндіріп алу, ерікті ұйымдардың қызметіне қатысу және т.б. Бас бостандығын шектеу түріндегі жазаны өтеу бойынша мұндай өлшемдер жоқ.
Тиісінше, сотталғандардың өтінішхаттарын қарау кезінде соттар сотталушыны түзеу туралы мәселені шешуде қиындықтарға тап болуда.
Өтінішхаттың уәжі ретінде сотталғандар үкім шығару кезінде орын алған мән-жайларды келтіреді.
Жазасын өтеу кезінде сотталған адамның тәртібін сипаттайтын басқа деректер жоқ.
Мұндай жағдайларда сотталушының құқықтық мойынсұнушылық өмір салтын жүргізген-жүргізбегенін, оның ішінде ӘҚБтК бойынша өзделген заң бұзушылықтарға жол берген-бермегенін назарға алу қажет.
Мысалы, Алматы қаласының Наурызбай аудандық соты 2023 жылғы 26 маусымда ҚК 188-бабы 3-тармағының 1-тармағы бойынша жыл сайын 100 сағаттан мәжбүрлі еңбекке тарта отырып, 2 жыл бас бостандығын шектеуге сотталған И. ШМБ-дан бас тартты.
Бірінші сатыдағы сот сотталған адамның жазасын өтеу кезеңінде жол қозғалысы қағидаларын бұзғаны үшін жауапқа тартылғанын уәждей отырып, ШМБ-дан бас тартты.
Апелляциялық алқа ҚАК-тің 67-бабына сәйкес ЖҚҚ бұзу қасақана бұзушылық болып табылмайтынын көрсетіп, сот қаулысының күшін жойып және өтінішхатты қанағаттандырды. теңге Сондай-ақ, сотталған адам жазаның жартысын өтегенін, 61 260 сомасына процестік шығындарды өтегенін, қасақана бұзушылықтар жасамағанын, 100 сағат мәжбүрлі еңбек ӛөкергенін, оң сипаттамасы болғанын дәлел ретінде көрсетті.
Алайда жазаны өтеу тәртібін сақтау және мәжбүрлі еңбек бӛлігінде сот үкімін орындау сотталушының міндеті болып табылады.
Әкімшілік құқық бұзушылық жасау фактісі болған кезде оң сипаттама күмәнді болып көрінеді.
Осылайша, жазаны өтеу кезінде алынған және сотталушының түзетілгенін куәландыратын объективті деректер іс жүзінде жоқ.
Айтылғандарды ескере отырып, бас бостандығынан айыруға сотталғандарға ғана ҚК 72-бабының диспозициясынан бас бостандығын шектеу түріндегі жазаны алып тастай отырып, ШМБ-ға құқық беру дұрыс болып табылады.
ҚК-нің 39-бабына сәйкес жаза әлеуметтік әділеттілікті қалпына келтіру, сондай-ақ сотталған адамды түзету және сотталған адамның да, басқа адамдардың да жаңа қылмыстық құқық бұзушылықтар жасауының алдын алу мақсатында қолданылады.
Жазалауда физикалық азап шегу немесе адамның қадір-қасиетін қорлау деген мақсат жоқ.
ҚК-нің 72, 73, 86, 87-баптарында белгіленген шарттар сақталған жағдайда сотталғандар тағайындалған жазаны толық өтемеуі мүмкін.
Олар шартты түрде мерзімінен бұрын босатылуы мүмкін (бұдан әрі – шартты түрде мерзімінен бұрын босату немесе ШМБ) не жаза неғұрлым жұмсақ түрімен ауыстырылуы мүмкін (бұдан әрі – жазаның неғұрлым жұмсақ түрімен ауыстыру немесе ЖЖА).
ШМБ және ЖЖА – бұл жазаны өзінің үлгілі тәртібімен және зиянды түзету бойынша күш-жігерімен ӛтеу кезеңінде жазаны одан әрі ӛтеуге мұқтаж емес екенін дәлелдеген сотталған адамға қатысты мемлекеттің ізгілік және сенім актісі.
Заң соттарға ШМБ және ЖЖА туралы мәселені қарау кезінде сотталған адамның өтінішхатының белгіленген талаптарға сәйкестігін, ұсынылған материалдардың толықтығын, ШМБ мен ЖЖА-ға құқық беретін мерзімдердің басталуын мұқият тексеруге, сотталған адамның тәртібіндегі жағымды ӛзгерістерді кешенді бағалауға міндеттейді.
Өтінішхатты қарау нәтижесінде қабылданған сот шешімі уәжді болуға және сот қорытқан қорытындылардың егжей-тегжейлі негіздемесін қамтуға тиіс.
Соңғы жылдары қоғамда ШМБ мен ЖЖА нақты өлшемшарттарының жоқтығы, оларды қолданудың ашықтығы мен объективтілігінің жеткіліксіздігі туралы пікірлер айтылуда.
ШМБ және ЖЖА институттары сотталғандарды қайта әлеуметтендіруге және қылмыстардың қайталануын азайтуға ықпал ете отырып, қылмыстық құқық жүйесінде маңызды рөл атқарады.
ШМБ – бұл жазаның мақсаттарына қол жеткізуге байланысты сот тағайындаған қылмыстық жазаны белгіленген мерзімнен бұрын тоқтату.
Бұл ретте шартты түрде босатылған адамға қатысты, әдетте, пробациялық бақылау белгіленеді, оның барысында ол өзінің түзелгенін түпкілікті дәлелдеуге және сот жүктеген міндеттерді орындауға тиіс.
ЖЖА – бұл сотталушының жағдайын жақсарту институты, онда тағайындалған жаза неғұрлым жұмсақ түрімен ауыстырылады.
Бұл институттардың негізі ізгілік қағидатында құралған. Осы тұрғыда ШМБ және ЖЖА сотталғандарды тез арада түзетуге және қалыпты ӛмірге оралуға ынталандыруға бағытталған.
Заң ШМБ мен ЖЖА-ға екі негізгі ӛлшемшарттарды қолдануды негіздейді:
1) тағайындалған жазаның белгілі бір бөлігін өтеу, қасақана бұзушылықтардың болмауы және залалдың орнын толтыру (формальды өлшемшарт),
2) сотталған адамды түзету (материалдық өлшемшарт). ШМБ және ЖЖА соттың айрықша құзыреті болып табылады.
ҚПК-нің 477-бабының 1-бөлігіне сәйкес бұл мәселелерді үкімнің орындалу орны бойынша әрекет ететін сот шешеді.
Сотталған адамның өтінішхаты, сондай-ақ Бас Прокурордың немесе оның орынбасарының ынтымақтастық туралы процестік келісім шеңберіндегі өтінішхаты ғана соттың ШМБ және ЖЖА туралы мәселені қарауы үшін негіз болып табылады.
Бұған дейін бұрынғы ҚПК кезінде бұл мәселелер жазаны орындайтын мекеменің ұсынысы бойынша қаралған болатын.
ШМБ бас бостандығынан айыруды немесе бас бостандығын шектеуді өтеп жатқан сотталғандарға, ал ЖЖА бас бостандығынан айыруға ғана қолданылады.
Кәмелетке толмаған жаста қылмыс жасаған адамдарға ШМБ түзеу жұмыстарына сотталған кезде де, ал ЖЖА бас бостандығынан айыруға сотталған кезде ғана қолданылады.
Тізбесі ҚК-нің 72-бабының 8-бөлігінде және 73-бабының 2 бӛлігінде келтірілген адамдардың санаттарына қатысты ШМБ және ЖЖА қолдануға жол берілмейді.
Мысалы, ШМБ ауыр және аса ауыр сыбайлас жемқорлық қылмысы, адам ӛліміне алып келген террористік немесе экстремистік қылмыс және т.б. үшін сотталғандарға қолданылмайды.
Жалпы ШМБ және ЖЖА қолдану мәселелері ҚК-нің 72, 73, 86 және 87-баптарында, ҚПК-нің 476, 477, 478 және 480-баптарында, ҚПК-нің 161, 162 және 169-баптарында, сондай-ақ «ШМБ және ЖЖА сот практикасы туралы» ЖС-ның НҚ-сында егжей-тегжейлі регламенттелген. Қолданыстағы ҚК қабылданған сәттен бастап оның ШМБ және ЖЖА қолдануға қатысты нормалары бірнеше рет ӛзгертілді, тиісінше сот практикасы да түзетілді.
Негізінен заңнамаға өзгерістер қоғамға неғұрлым қатер тӛндіретін (террористік, сыбайлас жемқорлық, кәмелетке толмағандардың жыныстық тиіспеушілігіне қарсы және т.б.) қылмыстар жасағаны үшін қылмыстық саясатты күшейту шеңберінде енгізілді.
Негізгі нормативтік құқықтық актілер:
- Конституция (бұдан әрі – Конституция);
- Қылмыстық кодекс (бұдан әрі – ҚК);
- Қылмыстық-процестік кодекс (бұдан әрі – ҚПК);
- Қылмыстық-атқару кодексі (бұдан әрі – ҚАК);
- «Жазаны өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатудың, жазаның өтелмеген бөлігін жазаның неғұрлым жеңіл түріне ауыстырудың және тағайындалған жаза мерзімін қысқартудың сот практикасы туралы» Жоғарғы Соттың 2015 жылғы 2 қазандағы № 6 нормативтік қаулысы (бұдан әрі – «ШМБ және ЖЖА сот практикасы туралы» ЖС НҚ).
Назар аударыңыз!
«Заң және Құқық» адвокаттық кеңсесі, бұл құжаттың жалпылама екендігіне және нақты сіздің жағдайыңыздың талаптарына сәйкес келмеуі мүмкіндігіне көңіл бөлуіңізді сұрайды. Біздің заңгерлер сіздің нақты жағдайыңызға сәйкес келетін кез келген құқықтық құжатты әзірлеп көмектесуге дайын.
Қосымша ақпарат алу үшін Заңгер/Адвокат телефонына хабарласуыңызға болады: +7 (708) 971-78-58; +7 (700) 978 5755, +7 (700) 978 5085.
Адвокат Алматы Заңгер Қорғаушы Заң қызметі Құқық қорғау Құқықтық қөмек Заңгерлік кеңсе Азаматтық істері Қылмыстық істері Әкімшілік істері Арбитраж даулары Заңгерлік кеңес Заңгер Адвокаттық кеңсе Қазақстан Қорғаушы Заң компаниясы