Қылмыстық процестік кодексінің 482-бабының Қазақстан Республикасы Конституциялық Сотының 2023 жылғы 25 қыркүйектегі № 29-НП нормативтік қаулысы сотталғандардың шағымдарын қарау
ҚАЗАҚСТАН РЕСПУБЛИКАСЫНЫҢ АТЫМЕН
Қазақстан Республикасының 2014 жылғы 4 шілдедегі Қылмыстық-процестік кодексінің 482-бабының Қазақстан Республикасының Конституциясына сәйкестігін қарау туралы
Қазақстан Республикасының Конституциялық соты құрамында төраға Э. А. Әзімова, судьялар Б. М. Нұрмұханов, к. т. Жақыпбаев, А. К. Қыдырбаева, К. С. Мусин, Е. А. Оңғарбаев, р. а. Подопригори және С. Ф. Ударцев бар, өкілдердің қатысуымен:
Қазақстан Республикасының Бас прокуратурасы-Бас прокурордың кеңесшісі Т. Б. Адамов,
Қазақстан Республикасы Әділет министрлігі-вице-министр Б. Ш. Жақселекова,
Қазақстан Республикасы Ішкі істер министрлігі-Қылмыстық-атқару жүйесі комитеті төрағасының орынбасары М. А. Ербаева,
Қазақстан Республикасының Адам құқықтары жөніндегі уәкілі-адам құқықтары жөніндегі ұлттық орталықтың заңнаманы талдау және ұлттық алдын алу тетігі бөлімінің меңгерушісі С. Ж. Сейтжанова,
Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінің Аппараты - Заңнама бөлімінің сектор меңгерушісі А. М. Ракишева,
Қазақстан Республикасы Парламенті Сенатының Аппараты-заңнама бөлімі меңгерушісінің орынбасары Н.А.Сартаева,
Республикалық адвокаттар алқасы-Нұркеева А. А.,
ашық отырыста В.Д. Щебентовскийдің Қазақстан Республикасының 2014 жылғы 4 шілдедегі Қылмыстық іс жүргізу кодексінің (бұдан әрі-ҚІЖК) 482 – бабының Қазақстан Республикасының Конституциясына сәйкестігін тексеру туралы өтінішін қарады.
Баяндамашы – Қазақстан Республикасы Конституциялық Сотының судьясы К. С. Мусинді және отырысқа қатысушыларды тыңдап, конституциялық іс жүргізу материалдарын зерделеп, Қазақстан Республикасының Заңнамасын, Қазақстан Республикасының Конституциялық сотын талдап
орнатылды:
Қазақстан Республикасының Конституциялық сотына (бұдан әрі – Конституциялық сот) ҚІЖК – нің 482-бабының Қазақстан Республикасының Конституциясына (бұдан әрі-Конституция) сәйкестігін қарау туралы өтініш түсті.
Өтініштен Темірғалы А. Т. адвокаты Қазақстан Республикасы Ішкі істер министрлігі Қылмыстық-атқару жүйесі комитетінің АП-162/3 мекемесінде жазасын өтеу кезеңінде өтініш берушіге құқықтық көмек көрсету шеңберінде Астана қаласы № 2 Есіл аудандық сотының 2018 жылғы 2 ақпандағы үкімі бойынша "Қазақстан Республикасы Ішкі істер министрлігі" РММ-нің әрекетсіздігіне шағым түсіргені шығады"ҚІЖК-нің 476-бабы тәртібімен Павлодар қаласының № 2 сотына.
Павлодар қаласы сотының 2022 жылғы 13 желтоқсандағы № 2 қаулысымен адвокаттың шағымы тиісті емес адамның шағым беруіне байланысты қараусыз қалдырылды, өйткені үкімді орындау тәртібімен шағым келтіруге тек сотталған адам ғана құқылы.
Павлодар облыстық сотының қылмыстық істер жөніндегі сот алқасының 2023 жылғы 4 қаңтардағы Қаулысымен Павлодар қаласының № 2 сотының қаулысы өзгеріссіз қалды.
Өтініш авторының пікірінше, даулы норманың ережесі азаматты "Адвокаттық қызмет және заң көмегі туралы" 2018 жылғы 5 шілдедегі Қазақстан Республикасының Заңында көзделген білікті заң көмегінің бір түрін алу құқығынан айырады (бұдан әрі – Адвокаттық қызмет туралы заң, Заң), оған Заңда көзделмеген сотқа жеке қол қою және шағым беру міндетін жүктейді, адвокатты Заңда бекітілген осындай құқықтан айырады, сотталған азаматтарға Конституциямен кепілдендірілген білікті заң көмегіне қол жеткізу үшін қосымша және еңсерілмейтін кедергілер жасайды.
Конституциялық сот ҚІЖК-нің 482-бабы төрт бөлімнен тұратынына назар аударады. Шағым беру құқығы берілген субъектіні айқындайтын өтініш беруші даулайтын норма көрсетілген баптың бірінші бөлігінің бірінші сөйлемінде баяндалған. Кейінгі бөлімдер сотталғандардың жазаны орындайтын мекеменің немесе органның олардың құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) және шешімдеріне шағымдарын, сондай-ақ үкімді орындауға байланысты мәселелер бойынша прокурордың шешімдерін соттың қарау тәртібін не прокурордың осыған ұқсас шағымдарын қанағаттандырудан бас тартуын реттейді.
Өтініш беруші сотталғандардың шағымдарын сотта қараудың іс жүргізу тәртібін белгілейтін ҚІЖК-нің 482-бабының ережелерін Конституцияға сәйкестігін тексеру туралы мәселе қоймайтынын ескере отырып, Конституциялық Сот "Қазақстан Республикасының Конституциялық Соты туралы" 2022 жылғы 5 қарашадағы Қазақстан Республикасы Конституциялық заңының 50-бабының 2-тармағына сәйкес ҚІЖК-нің 482-бабының конституциялылығын тек бірінші бөлігінде ғана тексерді, өтініште көрсетілген норманы бекіту.
ҚІЖК-нің даулы нормасының конституциялылығы туралы мәселені қарау кезінде Конституциялық Сот мыналарды негізге алады.
Конституцияның 13-бабының 2-тармағына сәйкес әркімнің өз құқықтары мен бостандықтарын сотта қорғауға құқығы бар.
ҚІЖК-нің 482-бабының бірінші бөлігіне сәйкес жазаны орындайтын, олардың құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын мекеменің немесе органның әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) және шешімдеріне (орыс тілінде редакцияда), сондай-ақ үкімді орындауға байланысты мәселелер бойынша прокурордың шешімдеріне сотқа шағымдану не прокурордың осындай шағымдарын қанағаттандырудан бас тартуы сотталған адамға тиесілі.
Конституцияның 12-бабының 2-тармағына сәйкес адамның құқықтары мен бостандықтары туғаннан бастап әрқайсысына тиесілі, абсолютті және бөлінбейтін деп танылады.
Конституциялық Кеңес "адамның көрсетілген құқықтары мен бостандықтарын абсолютті деп тану олардың республика азаматтығына жататынына қарамастан, Қазақстан Республикасының аумағында орналасқан әрбір адамға таралуын білдіреді" деп атап өтті (1996 жылғы 28 қазандағы № 6/2 қаулы).
ҚІЖК-нің 7-бабының 52) тармағына сәйкес үкім-айыпталушының кінәсі немесе кінәсіздігі және оған жазаны қолдану немесе қолданбау туралы мәселе бойынша бірінші, апелляциялық сатыдағы сот шығарған сот шешімі. Осы сот актісінің жеке айқындылығы ол құратын құқықтық салдарлар, ең алдымен, мемлекет атынан қылмыстық жазаға тартылатын, өз кезегінде өзіне тиесілі құқықтар мен бостандықтар шектелетін адам ретінде сотталушының өзіне қолданылады деп болжайды. Осыған байланысты заң шығарушының сотталған адамға жазаны орындайтын мекеменің немесе органның әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) және шешімдеріне, сондай-ақ үкімді орындауға байланысты мәселелер бойынша прокурордың шешімдеріне сот арқылы шағымдану құқығын беруі әр адамның құқықтары мен әрқайсысының сот арқылы қорғалу құқығының Конституциялық қағидаттарынан негізделген және қисынды түрде туындайды.
Білікті заң көмегін алу құқығы Конституцияның 13-бабының 3-тармағының әрқайсысына кепілдік беріледі.
Конституцияның нормалары мен ережелерін дамыту үшін ел Парламенті заң көмегінің негізгі принциптерін, нысандары мен түрлерін белгілейтін заңнамалық акт болып табылатын Адвокаттық қызмет туралы Заң қабылдады.
Адвокаттық қызметтің де, заң көмегінің де көп қырлылығын ескере отырып, Заңның 2-бабында Адвокаттық қызмет пен заң көмегін реттейтін нормалар өзге де нормативтік құқықтық актілерде қамтылуы мүмкін екендігі белгіленеді. Заң сондай-ақ Қазақстан Республикасының нормативтік құқықтық актілерінде заң көмегін көрсетудің ерекшеліктері белгіленуі мүмкін екендігіне жол береді.
Мұндай нормативтік құқықтық актілер қаралып отырған жағдайда ҚІЖК және Қазақстан Республикасының 2014 жылғы 5 шілдедегі Қылмыстық-атқару кодексі (бұдан әрі – УСК) болып табылады.
Қылмыстық процеске қатысты заң көмегіне құқық ҚІЖК нормалары қылмыстық процесті жүргізетін органды қорғауға құқығы бар куәға, күдіктіге, айыпталушыға, сотталушыға, сотталушыға, олардың қалауы бойынша ақталғанға қорғаушының қызметтерін пайдалану мүмкіндігін беруге міндеттейтіндігімен қамтамасыз етіледі, ал белгілі бір жағдайларда қорғаушының қылмыстық іс бойынша іс жүргізуге қатысу міндеттілігін белгілейді. ҚІЖК қорғаушының өкілеттігін айқындайды, сондай-ақ қорғаушыны шақыру, тағайындау, ауыстыру, оның еңбегіне ақы төлеу тәртібін, оның ішінде төлем жөніндегі шығыстарды мемлекеттің шотына жатқыза отырып реттейді.
Жүргізілген талдау әрбір адамның білікті заң көмегін алу құқығын іске асыруға қатысты ҚІЖК-нің 482-бабының нормалары Конституцияның ережелеріне сәйкес келмейтінін көрсетті.
ҚІЖК-нің Ерекше бөлігінің нормаларына сәйкес қорғаушының қатысуы, оның ішінде міндетті қатысуы сотқа дейінгі іс жүргізу барысында ғана емес, сондай-ақ әртүрлі сатыдағы соттардың қылмыстық істі қарауы кезінде де көзделеді. Атап айтқанда, заңды күшіне енген үкімді кассациялық сатыдағы сотта қайта қарау туралы өтінішхат келтіру құқығы сотталған адамға ғана емес, оның қорғаушысына да тиесілі (ҚІЖК-нің 414 және 486-баптары).
Осыған ұқсас тәсілді заң шығарушы жаңадан ашылған мән-жайлар бойынша іс жүргізуді қозғау туралы өтінішхат беру құқығына қатысты қолданды (ҚІЖК-нің 502-бабы). Бұл нормалар білікті заң көмегін алуға конституциялық кепілдікпен байланысты, қылмыстық процестің қағидаттарына, Заңда белгіленген заң көмегінің нысандары мен түрлеріне сәйкес келеді және сотталушының қорғау құқығын қамтамасыз етуге бағытталған.
Сонымен бірге, үкімді орындау сатысында қорғаушының сотталушының мүддесі үшін өтініш беру іс жүргізу құқығы шектеулі. Осылайша, ҚІЖК-нің 476-бабында белгіленген үкімді орындау кезінде соттың қарауына жататын 26 мәселенің тізбесінде 12 мәселені қарауға сотталғанның өзі ғана бастамашылық жасай алады, бірақ оның қорғаушысы емес (тармақтар 2), 4), 5), 7), 9), 11), 13), 15), 16), 17),19), 20) тек бір мәселе (23 – тармақ) - сотталған немесе оның қорғаушысы (ҚІЖК-нің 477-бабы).
ҚІЖК-нің 482-бабына сәйкес қорғаушыға сотталғанды қорғауға сотталғанның құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын жазаны орындайтын мекеменің немесе органның әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) және шешімдеріне (орыс тілінде редакцияда), сондай-ақ үкімді орындауға байланысты мәселелер бойынша прокурордың шешімдеріне не прокурордың бас тартуына шағым келтіруге өкілеттік берілмейді олардың ұқсас шағымдарын қанағаттандыруда.
ҚІЖК-нің Ерекше бөлігінің нормаларына сәйкес қорғаушының қатысуы, оның ішінде міндетті қатысуы сотқа дейінгі іс жүргізу барысында ғана емес, сондай-ақ әртүрлі сатыдағы соттардың қылмыстық істі қарауы кезінде де көзделеді. Атап айтқанда, заңды күшіне енген үкімді кассациялық сатыдағы сотта қайта қарау туралы өтінішхат келтіру құқығы сотталған адамға ғана емес, оның қорғаушысына да тиесілі (ҚІЖК-нің 414 және 486-баптары).
Осыған ұқсас тәсілді заң шығарушы жаңадан ашылған мән-жайлар бойынша іс жүргізуді қозғау туралы өтінішхат беру құқығына қатысты қолданды (ҚІЖК-нің 502-бабы). Бұл нормалар білікті заң көмегін алуға конституциялық кепілдікпен байланысты, қылмыстық процестің қағидаттарына, Заңда белгіленген заң көмегінің нысандары мен түрлеріне сәйкес келеді және сотталушының қорғау құқығын қамтамасыз етуге бағытталған.
Сонымен бірге, үкімді орындау сатысында қорғаушының сотталушының мүддесі үшін өтініш беру іс жүргізу құқығы шектеулі. Осылайша, ҚІЖК-нің 476-бабында белгіленген үкімді орындау кезінде соттың қарауына жататын 26 мәселенің тізбесінде 12 мәселені қарауға сотталғанның өзі ғана бастамашылық жасай алады, бірақ оның қорғаушысы емес (тармақтар 2), 4), 5), 7), 9), 11), 13), 15), 16), 17),19), 20) тек бір мәселе (23 – тармақ) - сотталған немесе оның қорғаушысы (ҚІЖК-нің 477-бабы).
ҚІЖК-нің 482-бабына сәйкес қорғаушыға сотталғанды қорғауға сотталғанның құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын жазаны орындайтын мекеменің немесе органның әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) және шешімдеріне (орыс тілінде редакцияда), сондай-ақ үкімді орындауға байланысты мәселелер бойынша прокурордың шешімдеріне не прокурордың бас тартуына шағым келтіруге өкілеттік берілмейді олардың ұқсас шағымдарын қанағаттандыруда.
Практикадағы аталған құқықтық олқылық адвокаттың сотталған адамға заң көмегін көрсетуімен, оған сотталған берген сенімхат негізінде сотталған адамның атынан шағым беру жолымен, оның ішінде сенім білдірушінің атынан шағым келтіруге өкілеттігі арқылы толтырылады.
ҚІЖК қылмыстық процеске қатысушылардың қатарында сотталған адам кәмелетке толмаған және іске оның заңды өкілі қатысатын жағдайларды қоспағанда, сотталған адамның өкілі сияқты іс жүргізу фигурасын көздемейді. Ең алдымен азаматтық құқыққа тән сенімхат бойынша өкілдік институтын қылмыстық процесте қолдану бұл жағдайда ҚІЖК-де арнайы нормалар болмаған кезде сотталған адамның құқықтарын қорғау үшін адвокаттар қолданатын мәжбүрлі шара болып табылады.
Конституциялық сот бұған дейін 2023 жылғы 22 мамырдағы № 16-НП нормативтік қаулысында "соттың үкімді орындау сатысындағы қызметі, басқа сатылардағы сияқты, қылмыстық процестің бірыңғай қағидаттарына негізделгенін және қылмыстық сот ісін жүргізудің жалпы міндеттеріне қол жеткізуге бағытталғанын"түсіндірді.
Қылмыстық процесс қағидаттарының маңыздылығын баса айта отырып, заң шығарушы ҚІЖК-нің 9-бабында қылмыстық процеске қатысушылардың құқықтары мен міндеттерін іске асырудың жалпы шарттарын және оның алдында тұрған міндеттерді шешуді қамтамасыз ететін оның кезеңдерінің, институттары мен нормаларының жүйесі мен мазмұнын айқындайтын қылмыстық процестің іргелі бастаулары болып табылатынын анықтады. Осы қағидаттарды бұзу іс бойынша жүргізілген іс жүргізу жарамсыз деп танылғанға дейін елеулі құқықтық салдарға әкеп соғады.
Заң шығарушы қылмыстық істер бойынша іс жүргізу кезінде азаматтардың құқықтары мен бостандықтарын қорғау (ҚІЖК-нің 15-бабы), тараптардың бәсекелестігі мен теңдігі негізінде сот ісін жүргізуді жүзеге асыру (ҚІЖК-нің 23-бабы), білікті заң көмегіне құқықты қамтамасыз ету (ҚІЖК-нің 27-бабы) туралы қағидатты ережелерді мойындады.
Осыған байланысты сотталған адам үкім заңды күшіне енгеннен кейін оның әртүрлі кезеңдерінде қылмыстық процесс шеңберінде ала алатын білікті заң көмегінің көлеміне көзқарастардағы саралаудың объективті және ақылға қонымды негіздемесі жоқ, қылмыстық процестің қағидаттарына сәйкес келмейді, республиканың басқа заңдарына қайшы келеді және Конституциямен кепілдік берілген алу құқығын бұзу үшін алғышарттар жасайды білікті заң көмегі.
Осылайша, Заңның 15-бабының 3) тармақшасы осы Заңда және Қазақстан Республикасының өзге де заңдарында белгіленген жағдайларда және тәртіппен соттарда, қылмыстық қудалау органдарында, өзге де мемлекеттік органдар мен мемлекеттік емес ұйымдарда жеке және заңды тұлғалардың мүдделерін қорғау және өкілдік ету заң көмегінің бір түрі болып табылатынын белгілейді.
Заңның 33 - бабы 3-тармағының 1) және 7) тармақшаларында заң шығарушы адвокатқа тиісті мәселелерді шешу құзыретіне кіретін барлық соттарда, мемлекеттік, Өзге де органдар мен ұйымдарда заң көмегіне жүгінген адамдардың құқықтары мен мүдделерін қорғау және білдіру, өтінішхаттар мәлімдеу, белгіленген тәртіппен шешімдер мен әрекеттерге шағымдар келтіру құқығын береді мемлекеттік билік органдарының, жергілікті өзін-өзі басқарудың, қоғамдық бірлестіктердің, ұйымдардың, лауазымды адамдар мен мемлекеттік қызметшілердің адамдардың құқықтары мен заңмен қорғалатын мүдделеріне нұқсан келтіретін (әрекетсіздігі) , көмек сұрағандар.
Сондай-ақ, осы бөлімде ҚІЖК және УСК нормалары арасындағы қайшылықтардың болуын атап өту қажет. Осылайша, УСК-нің 10-бабы бірінші бөлігінің 7) тармақшасы сотталғанға құқықтық сипаттағы, оның ішінде үкімдерді орындау барысында ұсынылатын консультациялар, анықтамалар, құжаттар жасау түрінде ғана емес, сондай-ақ Қазақстан Республикасының заңдарында белгіленген тәртіппен өзге де түрде білікті заң көмегін алуға кепілдік береді. Демек, жоғарыда аталған заң көмегінің түрі-қорғау және өкілдік-сотталушыға үкімді орындау кезеңінде өз құқықтарын қорғау үшін қол жетімді болуы керек.
Конституциялық Кеңес Республика Парламенті заң көмегін көрсету жүйесін құқықтық реттеудің нақты үлгілерін айқындауға құқылы екенін айта отырып, УСК-ның осы нормасын тиісті Конституцияға (2021 жылғы 4 маусымдағы № 1 нормативтік қаулыға) сәйкес деп таныды. Конституциялық Кеңес аталған нормативтік қаулыда атап өткендей, білікті заң көмегін алу құқығы әрбір адамның заңды маңызы бар іс-әрекеттер жасаған кезде білікті заңгерлердің кәсіби көмегін пайдалану мүмкіндігін көздейді.
Адамның құқықтары мен бостандықтары Қазақстан Республикасының ең жоғары құндылығы болып табылады. Олар заңдар мен басқа да нормативтік құқықтық актілердің мазмұны мен қолданылуын анықтайды. Бұл ретте әрбір адамның білікті заң көмегін алу құқығы ешбір жағдайда шектелуге жатпайды (Конституцияның 1-бабының 1-тармағы, 12-бабының 2-тармағы және 39-бабының 3-тармағы).
Көрсетілген конституциялық ереже контекстінде Конституциялық Сот Адвокаттық қызмет туралы Заңнан, нормативтік құқықтық актілерден басқа басқалардың заң көмегін көрсету ерекшеліктерін белгілеуі құқықтық процестің ерекшелігін ескере отырып, осындай көмек көрсететін адамдардың қызметі үшін ерекше жағдайлар жасаудан тұруы мүмкін, бірақ заң көмегінің көлемін, түрлері мен тәсілдерін қысқартумен қатар жүрмеуге тиіс деп санайды.
Сотталған адамның үкімді орындау сатысында осындай адамның құқықтары мен мүдделерін қорғауға шағым беру бөлігінде адвокаттың қызметтерін пайдалану мүмкіндігінің болмауы қылмыстық процестің ерекшелігі ретінде бағаланбайды, өйткені ол Конституциямен кепілдендірілген және республиканың басқа заңдарында белгіленген заң көмегінің көлемін едәуір шектейді.
Осыған байланысты Конституциялық сот жазаны орындайтын мекеменің немесе органның әрекетіне (әрекетсіздігіне) және шешіміне шағымдану құқығының сотталғанға тиесілі болуы оның адвокаттық қызмет туралы заңда белгіленген тәртіппен заң көмегін алу және қорғау құқығын жоққа шығармайды деп пайымдайды.
"Құқықтық актілер туралы" 2016 жылғы 6 сәуірдегі Қазақстан Республикасы Заңының 10-бабына сәйкес Республика кодекстерінің заңдармен салыстырғанда заң күші анағұрлым жоғары болады. Қалыптасқан жағдай құқық қолданушыларға оларға қайшы келетін ҚІЖК нормаларын елемей, Адвокаттық қызмет туралы Заңның нормаларын тікелей басшылыққа алуға мүмкіндік бермейді.
Негізгі Заңның 4-бабының 2-тармағына сәйкес Конституция Республиканың бүкіл аумағында жоғары заңды күшке ие және тікелей қолданылады, ал елдің барлық заңдары оған сәйкес келуі тиіс. Демек, ҚІЖК-нің 482-бабының бірінші бөлігінің Конституцияға қайшы келетін нормалары заңнамаға тиісті өзгерістер енгізілгенге дейін қолданылмауға тиіс, ал заң көмегін көрсету кезінде Конституцияның және Адвокаттық қызмет туралы Заңның тиісті нормаларын басшылыққа алу қажет.
Конституциялық сот ҚІЖК-нің 482-бабын тексеру кезінде оның қазақ және орыс тілдеріндегі мәтіндерінің семантикалық бірегейлігін анықтады.
ҚІЖК-нің 482-бабы бірінші бөлігінің мемлекеттік тілдегі бірінші сөйлемі мынадай редакцияда жазылды: "Сотталған адам жазаны орындайтын мекеменің орнына органның өз құқықтары мен заңдарын негізге алады (әрекеттеріне), сондайақ-ақ прокурордың үкі орындауына байланысты қолөнерші шешімдеріне прокурордың өскен ұшасы шағымданды қанағаттандырудан бас тарту сотқа шағым жасауға құқы жоқ.».
Осы сөйлем орыс тілінде мынадай редакцияда жазылады: "сотталған адам жазаны орындайтын мекеменің немесе органның олардың құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) және шешімдеріне, сондай-ақ үкімді орындауға байланысты мәселелер бойынша прокурордың шешімдеріне не прокурордың осындай шағымдарын қанағаттандырудан бас тартуына сотқа шағымдануға құқылы.».
Қазақ тіліндегі редакцияда ҚІЖК-нің 482-бабының бірінші бөлігінің бірінші сөйлемінде " заңды мәдделерін қозғайтыны әрекеттеріне (әрекеттсізіне) "деген сөздерден кейін" және шешімдеріне "деген сөздер жоқ. Осылайша, осы редакцияға сәйкес сотталған адам жазаны орындайтын мекеменің немесе органның оның құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) шағымдана алады, бірақ осы мекемелердің немесе органдардың шешімдеріне шағымдану құқығынан айырылады. Орыс тіліндегі редакцияда сотталушының мұндай құқығы қарастырылған.
Осы сөйлем орыс тілінде мынадай редакцияда жазылады: "сотталған адам жазаны орындайтын мекеменің немесе органның олардың құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) және шешімдеріне, сондай-ақ үкімді орындауға байланысты мәселелер бойынша прокурордың шешімдеріне не прокурордың осындай шағымдарын қанағаттандырудан бас тартуына сотқа шағымдануға құқылы.».
Қазақ тіліндегі редакцияда ҚІЖК-нің 482-бабының бірінші бөлігінің бірінші сөйлемінде " заңды мәдделерін қозғайтыны әрекеттеріне (әрекеттсізіне) "деген сөздерден кейін" және шешімдеріне "деген сөздер жоқ. Осылайша, осы редакцияға сәйкес сотталған адам жазаны орындайтын мекеменің немесе органның оның құқықтары мен заңды мүдделерін қозғайтын әрекеттеріне (әрекетсіздігіне) шағымдана алады, бірақ осы мекемелердің немесе органдардың шешімдеріне шағымдану құқығынан айырылады. Орыс тіліндегі редакцияда сотталушының мұндай құқығы қарастырылған.
Конституциялық бақылау органы бұған дейін "қазақ және орыс тілдерін қолданудағы теңдік қазақ және орыс тілдеріндегі нормативтік құқықтық актілер мәтіндерінің тең құқықтық маңыздылығын білдіретінін", сондай-ақ "құқықтық норманың мазмұнын бұрмалайтын және оны біржақты түсінудің мүмкін поростігін туғызатын семантикалық бірегейлік Конституцияның 7-бабы 2-тармағының мағынасын негізге ала отырып алып тастайтынын" бірнеше рет атап өткен(Конституциялық Кеңестің 2007 жылғы 23 ақпандағы № 3 қосымша қаулысы, Конституциялық Кеңестің 2020 жылғы 21 қаңтардағы № 1 нормативтік қаулысы).
Конституциялық Сот сондай-ақ заң көмегін көрсетуге қатысты ҚІЖК-нің бірқатар нормалары заң техникасының ережелерін бұза отырып тұжырымдалғанын, нәтижесінде олардың кейбір нұсқамалары анық көрсетілмегенін атап өтеді.
Осылайша, ҚІЖК-нің 66-бабының бірінші бөлігі сотталушының құқықтары мен мүдделерін қорғауды заңда белгіленген тәртіппен жүзеге асыратын және оған қылмыстық іс бойынша іс жүргізу кезінде заң көмегін көрсететін адам қорғаушы болып табылатынын айқындайды.
ҚІЖК-нің 46-бабына сәйкес қылмыстық іс бойынша іс жүргізу, оның ішінде үкім заңды күшіне енген сәттен бастап немесе егер ол оны орындау бойынша арнайы шаралар қабылдауды талап етсе, үкімнің немесе іс бойынша басқа да қорытынды шешімнің орындалғаны туралы растауды алған сәттен бастап аяқталады.
Конституциялық Соттың пікірінше, бұл нормаларды сөзбе-сөз түсіну қылмыстық іс бойынша іс жүргізу аяқталған сәттен бастап, яғни үкім заңды күшіне енген немесе оны орындаған сәттен бастап қорғаушының өкілеттігі тоқтатылатынын білдіреді. Тиісінше, кассациялық іс жүргізуде және үкімді орындау сатысында сотталған адамның құқықтары мен мүдделерін қорғауды қорғаушының жүзеге асыруға құқығы жоқ, ал заң көмегін көрсететін адвокаттың басқа құқықтық мәртебесі болуға тиіс, бірақ мұндай ҚІЖК көзделмеген.
Қорғаушының қылмыстық процестің көрсетілген кезеңдеріндегі өкілеттіктері ҚІЖК-нің 70-бабында да көзделмеген, ал ҚІЖК-нің 7 - бабының 57) тармағына сәйкес іс бойынша іс жүргізу-сотқа дейінгі және сот ісін жүргізу барысында нақты қылмыстық іс бойынша жүзеге асырылатын процестік әрекеттер мен шешімдердің жиынтығы.
Сот ісін жүргізу, жоғарыда айтылғандай, сот жүзеге асыратын және қабылдайтын іс жүргізу әрекеттері мен іс жүргізу шешімдерін қамтиды, сондай-ақ үкім заңды күшіне енгеннен кейін де қорғаушы қатыса алады, ал ҚІЖК белгілеген мән-жайлар болған кезде қатысуға міндетті.
Заң, Конституциялық Кеңес бұрын атап өткендей, заңдық дәлдік пен салдардың болжамды талаптарына сәйкес келуі керек, яғни оның нормалары жеткілікті айқындықпен тұжырымдалуы керек және заң ережелерін ерікті түрде түсіндіру мүмкіндігін қоспағанда, заңды мінез-құлықты заңсыздықтан ажыратуға мүмкіндік беретін түсінікті критерийлерге негізделуі керек (2008 жылғы 27 ақпандағы нормативтік қаулыиә № 2).
ҚІЖК-нің атап өтілген кемшіліктері ондағы кейбір ережелерді екіұшты түсінуге мүмкіндік туғызады, бұл іс жүзінде осы заңнамалық актіні өз бетінше түсіндіруге және жеткіліксіз қолдануға және нәтижесінде адам мен азаматтың құқықтары мен бостандықтарын негізсіз шектеуге әкелуі мүмкін.
Баяндалғанның негізінде, Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 – бабының 3-тармағын және 74-бабының 3-тармағын, 23-баптың 4-тармағының 3) тармақшасын, 55-58, 62-баптарды, 64-баптың 4-тармағын және "Қазақстан Республикасының Конституциялық Соты туралы" Конституциялық Заңның 65-бабы 1-тармағының 2) тармақшасын басшылыққа ала отырып, Қазақстан Республикасының Конституциялық Соты
ҚАУЛЫ ЕТЕДІ:
Қазақстан Республикасы Қылмыстық іс жүргізу кодексінің 482-бабы бірінші бөлігінің бірінші ұсынысы Қазақстан Республикасының Конституциясына сәйкес емес деп танылсын.
Қазақстан Республикасының Үкіметі осы нормативтік қаулы жарияланғаннан кейін алты айдан кешіктірмей осы нормативтік қаулыда баяндалған Қазақстан Республикасы Конституциялық Сотының құқықтық ұстанымдарын ескере отырып, қылмыстық процесте адамдардың құқықтарын қорғауға және білікті заң көмегін алуға құқықтық реттеуді жетілдіруге бағытталған заң жобасын Қазақстан Республикасы Парламентінің Мәжілісіне енгізсін.
Қозғалатын қоғамдық қатынастарды құқықтық реттеудің ерекшеліктерін ескере отырып, жаңа нормативтік құқықтық актілер қабылданғанға дейін Қазақстан Республикасының Конституциясы және Конституциялық Соттың осы шешімі тікелей қолданылады.
Осы нормативтік қаулы қабылданған күннен бастап күшіне енеді, Республиканың бүкіл аумағында жалпыға бірдей міндетті болып табылады, түпкілікті болып табылады және шағымдануға жатпайды.
Осы нормативтік қаулы заңнамалық актілерді ресми жариялау құқығын алған мерзімді баспасөз басылымдарында, Құқықтық ақпараттың бірыңғай жүйесінде және Қазақстан Республикасы Конституциялық Сотының интернет-ресурсында қазақ және орыс тілдерінде жариялансын.
Конституциялық Сот
Қазақстан Республикасының
Қылмыстық кодекс, Қылмыстық кодекске түсініктемелер, Жоғарғы Соттың нормативтік қаулысы, қылмыстық заңнама, Қазақстан Республикасының нормативтік құқықтық актілері
Адвокат Алматы Заңгер Қорғаушы Заң қызметі Құқық қорғау Құқықтық қөмек Заңгерлік кеңсе Азаматтық істері Қылмыстық істері Әкімшілік істері Арбитраж даулары Заңгерлік кеңес Заңгер Адвокаттық кеңсе Қазақстан Қорғаушы Заң компаниясы
Құжатты жүктеп алу
-
НП КС РК от 25 сентября 2023 года № 29-НП ст 482 УПК
922 рет жүктеп алынды