18-бапқа түсініктеме. Қазақстан Республикасы Азаматтық кодексінің құқық қабілеттілігінен және әрекет қабілеттілігінен айыруға және шектеуге жол бермеу
Түсініктеме берілген бапты қолдану кезінде ҚР Конституциясының 39 және 74-баптарының ережелеріне сүйену керек, олар бойынша адам мен азаматтың құқықтары мен бостандықтары тек заңмен ғана шектелуі мүмкін және конституциялық құрылысты қорғау, қоғамдық тәртіпті, адамның құқықтары мен бостандықтарын, халықтың денсаулығы мен имандылығын қорғау мақсатында қажет шамада ғана, ал сондай-ақ, Конституцияда бекітілген адам мен азаматтың құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтіреді деп танылған заңдар мен өзге де нормативтік құқықтық актілердің күші жойылады және қолданылмайды. Сондай-ақ, өнерге сәйкес екенін ескеру қажет. Конституцияның 78.соттардың Конституцияда бекітілген адам мен азаматтың құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтіретін заңдар мен өзге де нормативтік құқықтық актілерді қолдануға құқығы жоқ.
Түсініктеме берілген баптың 1-тармағы заң актілерінде көзделген жағдайларда және тәртіппен азаматтардың құқық қабілеттілігін де, әрекет қабілеттілігін де шектеуге жол бермеу туралы жалпы ережені белгілейді. Заңнамадан басқа ешқандай нормативтік құқықтық актілер мұндай шектеулерді мүлдем белгілей алмайды. Заң актілеріне сәйкес жекелеген азаматтардың әрекет қабілеттілігіне шектеулерді қолдануды сот жүзеге асырады. Азаматтық кодекс және басқа да заңнамалық актілер құқық қабілеттілігі мен әрекет қабілеттілігін шектеуде айтарлықтай айырмашылықтарды қарастырады.
Азаматтың құқықтық қабілеті, негізінен, оның өмір сүру фактісінен бөлінбейді және оның жеке қасиеттеріне байланысты емес (Азаматтық кодекстің 12-бабына түсініктемені қараңыз). Сондықтан заңмен толық құқығынан айыруға жол берілмейді. Құқық қабілеттілігінің жекелеген көріністері ғана шектелуі мүмкін және мерзімсіз емес, белгілі бір мерзімге ғана шектелуі мүмкін. Осылайша, қылмыстық заңнамада қылмыс жасағаны үшін құқық қабілеттілігінің жекелеген көріністерін шектеу көзделуі мүмкін. Бұл шектеу жаза ретінде белгіленеді. Құқық қабілеттілігін шектеу құқық қабілеттілігінің тиісті көрінісін шектеуге де әкеп соғады.
Құқық қабілеттілігінен айырмашылығы, азаматтың әрекет қабілеттілігі олардың іс-әрекеттерінің мағынасын түсіну және басқару мүмкіндіктерімен тығыз байланысты. Сондықтан, адамның көрсетілген ақыл-ой қасиеттері болмаған немесе олардың айтарлықтай төмендеуі кезінде азаматты сот әрекетке қабілетсіз деп тануы мүмкін (АК 26-бабын қараңыз) немесе әрекет қабілеттілігі шектеулі (АК 27-бабын қараңыз).
Әрекет қабілеттілігінен айыру және шектеу жағдайларынан азаматтың заңда белгіленген жасқа жетпеуіне байланысты әрекет қабілеттілігі толық көлемде немесе ішінара әлі туындамаған жағдайларды ажырату керек (АК-нің 22 және 23-баптарын қараңыз).
Түсіндірме баптың 2-тармағында белгіленген мемлекеттік және өзге де органдардың заңнамалық актілерге қайшы келетін әрекеттерімен азаматтардың құқық қабілеттілігі мен әрекет қабілеттілігін шектеуге тыйым салу АК-нің 3-бабының 5-тармағында белгіленген Министрліктердің, өзге де орталық атқарушы органдардың, жергілікті өкілді және атқарушы органдардың заң актілерінде белгіленген азаматтар мен заңды тұлғалардың құқықтарын шектеуге жалпы тыйым салудың ерекше жағдайы болып табылады (Азаматтық кодекстің 3-бабын және оған түсініктемені қараңыз). Сондықтан түсініктеме берілген баптың 2-тармағы АК-нің 3-бабының 5-тармағының нормасын ескере отырып қолданылуы керек.
Түсініктеме берілген баптың 2-тармағында кәсіпкерлік және өзге де қызметпен айналысу құқығын қоса алғанда, азаматтардың құқық қабілеттілігі мен әрекет қабілеттілігін шектеу жарамсыз деп танылуы тиіс негіздер көрсетілген. Бұл-заңнамалық актілерде белгіленген құқық қабілеттілігі мен әрекет қабілеттілігін шектеу шарттары мен тәртібін сақтамау. Мәселен, мысалы, облыстар мен аудандардың әкімдері кейде заңнамалық актілерде көзделмеген негіздер бойынша облыс немесе аудан аумағына белгілі бір тауарларды әкетуге немесе әкелуге тыйым салады. Атап айтқанда, мұндай тыйымдар кейде облыс немесе аудан аумағынан ауыл шаруашылығы өнімдерін әкетуге белгіленеді. Олар АК-нің 2-бабының 3-тармағына республиканың бүкіл аумағында тауарлардың, қызметтердің және ақшалай қаражаттардың еркін қозғалысы туралы қайшы келеді.
Азаматтардың құқық қабілеттілігі мен әрекет қабілеттілігі олардың жеке басынан бөлінбейді және бөлінбейді. Сондықтан кез келген мәмілелер, оның ішінде азаматтың өзінің құқық қабілеттілігі мен әрекет қабілеттілігінен бас тартуға бағытталған шарттар, мұндай мәмілелерге заң актілерінде жол берілген жағдайларды қоспағанда, оларды толық немесе ішінара беру немесе шектеу жарамсыз болады. Азаматтар өздерінің субъективті мүліктік құқықтарынан бас тартуға немесе бас тартуға құқылы, мысалы, азаматқа тиесілі үйге немесе көлікке, бірақ бұл заттарды иелену, сатып алу және иеліктен шығару құқығынан емес.
Конституция Заң Кодекс Норматив Жарлық Бұйрық Шешім Қаулы Адвокат Алматы Заңгер Қорғаушы Заң қызметі Құқық қорғау Құқықтық қөмек Заңгерлік кеңсе Азаматтық істері Қылмыстық істері Әкімшілік істері Арбитраж даулары Заңгерлік кеңес Заңгер Адвокаттық кеңсе Қазақстан Қорғаушы Заң компаниясы
Түсініктеме Қазақ мемлекеттік заң университетінің Жеке құқық ғылыми-зерттеу орталығының ғылыми-практикалық зерттеулер бағдарламасы аясында дайындалды.
Қазақстан Республикасы Азаматтық кодексінің жобасын дайындау жөніндегі жұмыс тобының жетекшісі Қазақстан Республикасы Ғылым Академиясының корреспондент-мүшесі, профессор М. К. Сүлейменов
Басшының орынбасары профессор Басин Ю. г.